1. studieopgave

Mit smykke – filt halskæde




Et smykke er en genstand, båret udelukkende for syns skyld. Det er altså ikke en beklædningsgenstand i gængs forstand, men noget man bærer uden på påklædningen, eller direkte på kroppen. 


Idé udvikling:


Vi har været på museum med klassen og set Rokoko-mania, Dansk Designcenter og Skt. Loye. Jeg blev optaget af Rokok-mania udstillingen, som havde meget overdrevet og vildt tøj. Det var anderledes og spændende at se.















Og det fik mig til at tænke på, at jeg gerne ville lave et smykke, som var overdrevet og vildt. Jeg besluttede mig for at lave en halskæde ud af filtkugler – en halskæde man ikke kan gå med til hverdag. Man kan have halskæden på til fester eller andre begivenheder. Denne halskæde vil bedst gå til noget simpelt tøj, som er ensfarvet, da der er mange forskellige farver i halskæden. Ideen til halskæden fik jeg da jeg senere i en butik så et tæppe, som jeg syntes var smart, og jeg tænkte, at  jeg kunne prøve på at lave en halskæde, som var i 
samme stil. 
Halskæden var lavet ud af
mange forskelligt farvede, 
tætsiddende kugler.
HAY – Pinocchio gulvtæppe:



Min arbejdsproces:




Jeg lagde ud med at skitsere, hvordan halskæden skulle se ud. Jeg kom frem til disse skitser.
Den første skitse valgte jeg ikke at bruge, da jeg kom frem til, at det færdige produkt mere ville ligne en krave end en halskæde. Derfor blev denne skitse droppet. 





Skitse nummer to valgte jeg heller ikke at bruge.  Jeg fandt ud af, at den ekstra vægt i den ene ende af halskæden, hvor der er mange filtkugler, ville trække kæden ned, og at det færdige produkt derfor ikke ville se ud, som jeg havde forestillet mig. 


      

                                                                                              


Endelig, så skitserede jeg en model af halskæden, som jeg var tilfreds med, og som jeg ville lave. Jeg havde lært noget ud fra mine to første skitser, og den endelige skitse blev en blanding af de tidligere to.


Næste trin i processen var at lave forskellige farveprøver. Her er to af dem:


Farveprøve 1.

Farveprøve 2.
Jeg valgte at bruge farvekombinationen fra farveprøve 2, da min hensigt med projektet var at lave en overdreven halskæde, hvilket i højere grad ville være tilfældet, hvis jeg valgte mange forskellige farver. Jeg valgte bevidst ikke at bruge den samme farve i to nuancer, lys og mørk, men holdt mig til kun at bruge forskellige farver.  Fx brugte jeg en lyseblåfarvet kugle, men valgte ikke at bruge en mørkeblåfarvet kugle, da jeg mente, at kuglerne på den måde ville se for ens ud, og at farverne ville ”smelte” for meget sammen.

Trin tre var at gå i gang med at filte kugler. Og dette tager tid – MEGET tid.
Jeg gik i gang med at filte forskellige størrelser kugler.
Først tog jeg noget uld i passende mængde, alt efter, hvor stor en størrelse kugle, som jeg havde brug for. 



 Derefter fyldte jeg varmt vand i en skål, og hældte lidt sæbespåner i, hvorefter jeg piskede dette med et piskeris.
Så tog jeg en enkelt kugle, som jeg havde formet af uld og dyppet i vand, op af skålen og rullede den, til den blev helt rund og hård. 




  Da jeg havde formet alle kuglerne, vaskede jeg dem grundigt. Det kan enten gøres i hånden eller i vaskemaskinen, hvor jeg valgte at vaske kuglerne i hånden. 




Da filtkuglerne blev tørre, begyndte jeg at sætte dem sammen. Dette gjorde jeg ved at bruge noget sort tykt snor. Jeg tog en kugle ad gangen og førte den gennem med en nål. Da kuglerne var meget hårde, brugte jeg en tang til at fører nålene igennem kuglerne. For hver kugle, som jeg tog, førte jeg den helt ned til de andre kugler, så halskæden kunne hænge sammen.






Evaluering af processen:


Alt i alt synes jeg, at det har været en sjov og spændende proces at afprøve. Der har dog selvfølgelig også været mange forskellige udfordringer på vejen. En af udfordringerne var, da jeg næsten havde syet alle kuglerne sammen og havde sat halskæden rundt om min hals, så så jeg i spejlet, at det slet ikke så ud, som jeg havde forstillet mig.

Så jeg måtte bide i det sure æble og gå i gang med at pille alle kuglerne fra hinanden og starte forfra.  









Undervisningsforløb i materieldesign, lave et smykke:


Dette undervisningsforløb er lagt vægt på i faget materieldesign. Jeg har taget udgangspunkt i fællesmål (http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Haandarbejde)

 Design og produkt:
• forstå kreative designprocesser, hvori der indgår inspiration
og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
• udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssigt
arbejde
• fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
• formgive med personligt præg
• bruge omverdenen som inspirationskilde
• eksperimentere med materialer, teknikker, farver,
form og funktion
• forholde sig til det færdige produkt ud fra en æstetisk,
funktionel og kommunikativ synsvinkel
• sætte ord på designprocessen.

Håndværksmæssige arbejdsområder:
• udnytte kendskab til andre relevante materialers
anvendelsesmuligheder
• beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige teknikker
• vælge hensigtsmæssige materialer, teknikker og
arbejdsredskaber
• medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed
i arbejdsprocessen.

Elverne skal lave et smykke ud af genbrugsmaterialer. De skal flette et armbånd af papir.
Undervisningsforløbet strækker sig over 3 uger med ca. 4 lektioner pr. uge i 5. klasse, men dette forløb kan man sagtens lave med andre klassetrin.


Før undervisnings start:
Nogle uger før smykket skal laves, skal eleverne selv samle slikpapir og avispapir, som skal bruges til at fremstille et fletarmbånd. De får et forældrebrev med hjem, hvor der står beskrevet, hvad der skal laves og at de skal begynde på at samle slikpapir/avispapir.

1. uge - første lektion:
Eleverne bliver introduceret i genbrug. Hvorfor er det så vigtigt at genbruge?

1.uge + 2. uge:
Eleverne skal folder massere af små slikpapir/avispapir. Det er vigtigt at disse stykker er ens.
Papiret foldes således:


Trin 1:
     

Tag et stykke slikpapir.


Trin 2:
   
 Den ene side foldes hen til midten.




Trin 3: 

Så foldes den anden ligeledes side til midten.




Trin 4:

Nu foldes papiret til halv bredde.


 

Trin 5:

Og papiret foldes til halv bredde igen




Trin 6:


Så skal det foldes på midten på den anden side.

      



Trin 7:


 Derefter foldes det ene stykke af papiret mod midten.




Trin 8:

   
 Til sidst foldes den modsatte side af papiret mod midten.





3. uge:
Eleverne skal samle armbåndet sammen. Dette gøres på følgende måde:


(forsættelse)
Trin 9+10:


Sæt 1 og A sammen.



  
De to endestykker på det røde papir føres nu igennem hullet lavet af det gule papir lige indtil det ikke kan mere. 



Trin 11:

Kæden skal forlænges ved at gentage trin 10. Nu er det bare det nye stykke slikpapir, det, som er er pink, som skal føres igennem hullerne på det røde slikpapir. Der fortsættes med denne proces indtil armbåndet har den rette længde. 



                               Trin 12:
Her ses det færdige resultat.

Alle eleverne skal få lavet et armbånd hver. De elever, som bliver hurtigere færdige med opgaven, kan starte på at lave en lille pung eller lille taske, som de også skal flette ud af papir. Dette når de formentlig ikke at blive helt færdige med, så derfor kan eleverne tage deres arbejde med hjem og fuldføre det derhjemme, da det ikke kræver de helt store redskaber at lave disse. 


Det færdige smykke:








Ingen kommentarer:

Send en kommentar