Mit smykke – filt halskæde
Et smykke er en genstand, båret udelukkende for syns skyld. Det er altså ikke en beklædningsgenstand i gængs forstand, men noget man bærer uden på påklædningen, eller direkte på kroppen.
Idé udvikling:
Vi har været på museum med klassen og set Rokoko-mania, Dansk Designcenter og Skt. Loye. Jeg blev optaget af Rokok-mania udstillingen, som havde meget overdrevet og vildt tøj. Det var anderledes og spændende at se.

samme stil.
Halskæden var lavet ud af
mange forskelligt farvede,
tætsiddende kugler.
HAY – Pinocchio gulvtæppe:
Min arbejdsproces:
Den første skitse
valgte jeg ikke at bruge, da jeg kom frem til, at det færdige produkt mere
ville ligne en krave end en halskæde. Derfor blev denne skitse droppet.
Skitse nummer to valgte
jeg heller ikke at bruge. Jeg fandt ud
af, at den ekstra vægt i den ene ende af halskæden, hvor der er mange
filtkugler, ville trække kæden ned, og at det færdige produkt derfor ikke ville
se ud, som jeg havde forestillet mig.
Endelig, så skitserede
jeg en model af halskæden, som jeg var tilfreds med, og som jeg ville lave. Jeg
havde lært noget ud fra mine to første skitser, og den endelige skitse blev en
blanding af de tidligere to.
Næste trin i processen var at lave forskellige
farveprøver. Her er to af dem:
![]() |
Farveprøve 1.
|
![]() |
Farveprøve 2.
|
Jeg valgte at bruge farvekombinationen
fra farveprøve 2, da min hensigt med projektet var at lave en overdreven
halskæde, hvilket i højere grad ville være tilfældet, hvis jeg valgte mange
forskellige farver. Jeg valgte bevidst ikke at bruge den samme farve i to
nuancer, lys og mørk, men holdt mig til kun at bruge forskellige farver. Fx brugte jeg en lyseblåfarvet kugle, men
valgte ikke at bruge en mørkeblåfarvet kugle, da jeg mente, at kuglerne på den
måde ville se for ens ud, og at farverne ville ”smelte” for meget sammen.
Trin tre var at gå i gang med at
filte kugler. Og dette tager tid – MEGET tid.
Jeg gik i gang med at filte
forskellige størrelser kugler.
Først tog jeg noget uld i passende
mængde, alt efter, hvor stor en størrelse kugle, som jeg havde brug for.

Så tog jeg en enkelt kugle, som jeg
havde formet af uld og dyppet i vand, op af skålen og rullede den, til den blev
helt rund og hård.
Da jeg havde formet
alle kuglerne, vaskede jeg dem grundigt. Det kan enten gøres i hånden eller i
vaskemaskinen, hvor jeg valgte at vaske kuglerne i hånden.

Evaluering af processen:

Undervisningsforløb i materieldesign, lave et smykke:
Dette undervisningsforløb er lagt
vægt på i faget materieldesign. Jeg har taget udgangspunkt i fællesmål (http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Haandarbejde)
Design og
produkt:
• forstå kreative designprocesser, hvori der indgår
inspiration
og ideer, planlægning, udførelse og evaluering
• udtrykke sig gennem skabende håndværksmæssigt
arbejde
• fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer
• formgive med personligt præg
• bruge omverdenen som inspirationskilde
• eksperimentere med materialer, teknikker, farver,
form og funktion
• forholde sig til det færdige produkt ud fra en
æstetisk,
funktionel og kommunikativ synsvinkel
• sætte ord på designprocessen.
Håndværksmæssige arbejdsområder:
• udnytte kendskab til andre relevante materialers
anvendelsesmuligheder
• beherske et bredt udvalg af håndværksmæssige
teknikker
• vælge hensigtsmæssige materialer, teknikker og
arbejdsredskaber
• medtænke miljø, ressourceudnyttelse og bæredygtighed
i arbejdsprocessen.
Elverne skal lave et smykke ud af
genbrugsmaterialer. De skal flette et armbånd af papir.
Undervisningsforløbet strækker sig
over 3 uger med ca. 4 lektioner pr. uge i 5. klasse, men dette forløb kan man sagtens lave med andre klassetrin.
Tag et stykke slikpapir.
Trin 2:
Før undervisnings start:
Nogle uger før smykket skal laves,
skal eleverne selv samle slikpapir og avispapir, som skal bruges til at
fremstille et fletarmbånd. De får et forældrebrev med hjem, hvor der står
beskrevet, hvad der skal laves og at de skal begynde på at samle
slikpapir/avispapir.
1. uge - første lektion:
Eleverne bliver introduceret i
genbrug. Hvorfor er det så vigtigt at genbruge?
1.uge + 2. uge:
Eleverne skal folder massere af små
slikpapir/avispapir. Det er vigtigt at disse stykker er ens.
Papiret foldes således:
Trin 1:

Tag et stykke slikpapir.
Trin 2:

Den ene side foldes hen til midten.
Trin 3:
Så foldes den anden ligeledes side til midten.
Trin 4:
Nu foldes papiret til halv bredde.
Trin 5:
Og papiret foldes til halv bredde igen
Trin 6:
Så skal det foldes på midten på den
anden side.
Trin 7:
Derefter foldes det ene stykke af
papiret mod midten.
Trin 8:
Til sidst foldes den modsatte side
af papiret mod midten.
3. uge:
Eleverne skal samle armbåndet sammen. Dette gøres på følgende måde:
(forsættelse)
Trin 9+10:
Sæt 1 og A sammen.

De to endestykker på det røde papir
føres nu igennem hullet lavet af det gule papir lige indtil det ikke kan mere.
Trin 11:
Kæden skal forlænges ved at gentage
trin 10. Nu er det bare det nye stykke slikpapir, det, som er er pink, som skal
føres igennem hullerne på det røde slikpapir. Der fortsættes med denne proces
indtil armbåndet har den rette længde.
Trin 12:
Her ses det færdige resultat.
Alle eleverne skal få lavet et
armbånd hver. De elever, som bliver hurtigere færdige med opgaven, kan starte
på at lave en lille pung eller lille taske, som de også skal flette ud af
papir. Dette når de formentlig ikke at blive helt færdige med, så derfor kan
eleverne tage deres arbejde med hjem og fuldføre det derhjemme, da det ikke
kræver de helt store redskaber at lave disse.
Det færdige smykke:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar